Voeding

Dit moet je weten over het drinken van water

Dat water drinken goed voor je is zal voor niemand onbekend zijn. Toch zijn er veel mensen die moeite hebben om elke dag genoeg te drinken. Zeker de aanbevolen 1,5 liter (voor volwassen) wordt in veel gevallen niet gehaald. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je meer drinkt. In dit artikel bespreken we hoe je meer vocht binnen krijgt en waarom gehydrateerd blijven zo belangrijk is.

Laten we beginnen met hoe belangrijk het is om genoeg water en/of andere vloeistoffen binnen te krijgen.

Vocht is onze eerste levensbehoefte, we kunnen niet voor niets maar ca. 3 dagen zonder water. Ons lichaam bestaat namelijk voor meer dan 50% uit water. De exacte hoeveelheid water in het lichaam is afhankelijk van leeftijd en geslacht. Als baby bestaan we uit zo’n 75% water, best wel veel! Naarmate we ouder worden neemt dit af.

Even een kleine opsomming van alle positieve dingen die water met het lichaam doet:
  • Het hydrateren van de huid
  • Bevordert de spijsvertering
  • Het afvoeren van afvalstoffen in het lichaam
  • Verhoogt je energieniveau
  • Warmteregulatie

Niet alleen water is goed om gehydrateerd te blijven, zo nemen we ook vocht op uit voeding en andere dranken. Bijvoorbeeld uit komkommer, tomaat of een bakje koffie. Water is uiteraard wel de makkelijkste en gezondste manier om aan die aanbevolen anderhalve liter per dag te komen.

Maar waarom is het drinken van anderhalve liter per dag eigenlijk nodig?

Gedurende de dag en wanneer we slapen, verliezen we rond de 2,5 liter aan vocht. Dit wordt niet vanzelf weer aangevuld. Als het warm is of je bent fysieke erg actief, dan verlies je meer vocht door te zweten. Ca. 1 liter vocht halen we uit onze voeding. Dan blijft er nog ongeveer 1,5 liter over om aan te vullen d.m.v. het drinken van water of andere dranken.

De hoeveelheid die je precies moet drinken is dus erg persoonlijk en daarom is het makkelijker om te kijken naar de kleur van je urine. Je drinkt voldoende wanneer je urine lichtgeel is, te weinig wanneer je urine donkergeel/oranje is en te veel wanneer je urine kleurloos is.

Het is vanzelfsprekend dat te weinig drinken niet goed voor je is. Dit brengt klachten als vermoeidheid, hoofdpijn en/of concentratieproblemen met zich mee. In ernstige gevallen kan het zelfs leiden tot uitdroging met als gevolg o.a. flauwvallen en/of ademhalingsproblemen. Het kan ook voorkomen dat je veel te veel water drinkt hierdoor kan het vochtbalans in je lichaam verstoort raken en kun je te maken krijgen met een watervergiftiging. Maar geen zorgen, je moet wel meer dan 8 tot 10 liter op een dag drinken wil het schadelijk zijn voor je lichaam.

Hoe zorg je er nou voor dat je voldoende drinkt?

Vaak wordt er gezegd dat wanneer je dorst hebt je al te laat bent. Toch is dit voor iedereen verschillend. Daarom vind je hieronder een paar manieren om drinken een gewoonte te maken.

  • Drink op gezette tijden, zo went je lichaam eraan en zal je merken dat het vanzelf een gewoonte wordt om bijvoorbeeld zodra je beneden komt een groot glas water te drinken of voor elke maaltijd. (Als je voldoende drinkt zorgt dit ook voor een voller gevoel waardoor je niet onnodig veel eet). Er zijn verschillende apps die je kunnen helpen om regelmatig te drinken, als je water drinken in de appstore intypt komen er diverse opties naar boven. Ouderwets een wekker zetten kan en werkt natuurlijk ook!
  • Zorg ervoor dat het water altijd binnen handbereik is. Een bidon, fles of een kan dat maakt niet uit, als het maar in het zicht staat en je geen moeite hoeft te doen om het te pakken. In de ochtend zet ik altijd een gevulde kan met water naast mijn computer neer. Aan het eind van de dag moet die twee keer helemaal leeg zijn geweest. Zo weet ik dat ik elke dag voldoende gedronken heb.
  • Vind je water nou niet zo lekker? Voeg er dan een smaakje aan toe. Bijvoorbeeld d.m.v. een theezakje heb je binnen een paar minuten een lekker bakje thee. Ben je nou niet zo dol op thee dan kun je ook smaak toevoegen aan koud water door er wat fruit en/of kruiden aan toe te voegen (bijvoorbeeld munt met aardbei of citroen).










Vond je dit artikel interessant? Klik dan op het hartje!

9