Beweging

Elke dag een half uurtje wandelen, is dat nou echt de moeite waard?

Volgens verschillende onderzoeken is het antwoord op deze vraag een dikke JA! Maar waarom nou eigenlijk?

Wandelen is goed voor een heleboel dingen, waaronder je:
  • Bloedvaten
  • Bloeddruk
  • Botten
  • Cholesterol
  • Gewicht
  • Geheugen
  • Hart
  • Spieren

En niet geheel onbelangrijk, je wordt er over het algemeen ook nog eens vrolijker van!

Met de tijd zijn we steeds minder gaan bewegen, het is tenslotte net zo makkelijk om met de bus of auto naar school of het werk te gaan. Toch is beweging heel erg belangrijk voor onze mentale en fysieke gezondheid.
Zonder dagelijkse beweging nemen de concentratie vetten in het bloed toe en de insulinegevoeligheid neemt af. Wat als gevolg kan hebben dat je te maken krijgt met een hogere bloeddruk en/of zelfs diabetes. Iets waar niemand om staat te springen.

Wandelen is een laagdrempelige manier om toch aan onze dagelijkse portie beweging te komen. S’avonds na het eten even een blokje om? In de lunchpauze met collega’s of klasgenoten een wandeling maken? Of een heerlijke boswandeling? Het kan allemaal.

Hieronder een korte toelichting van een aantal voordelen die een dagelijks wandeling van minstens een half uur met zich mee brengt.
Hart en bloedvaten

Regelmatig wandelen verhoogt je uithoudingsvermogen en verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. De kans op hartproblemen daalt aanzienlijk met ca. 50 procent als je minimaal één keer per week een wandeling van een uur maakt!

Spieren en botten

Het spreekt voor zich dat je tijdens het wandelen spieren opbouwt, maar ook je botten, gewrichten en kraakbeen gaan erop vooruit. Je spieren worden sterker, je bouwt extra botmassa op en je maakt nieuw kraakbeen aan waardoor je op latere leeftijd minder last krijgt van je gewrichten.

Overgewicht

Ongemerkt verbrand je bij een wandeling best wel wat calorieën. Na een wandeling van een half uur zal dit ongeveer 120 calorieën zijn. Dit lijkt niet enorm veel maar doe je dit elke dag dan loopt dit al gauw op tot ca. 850 calorieën in de week en ruim 10 duizend in een jaar. Dat is toch wel mooi meegenomen. Tevens stimuleer je de stofwisseling en neemt het risico op diabetes type 2 met ca. 58 procent af.

Hersenen

Naast de lichamelijke voordelen heeft wandelen ook een positief effect op je mentale gezondheid. Tijdens het wandelen maak je onder andere het stofje endorfine aan, dat zorgt voor een gelukkig en rustgevend gevoel. Heb je last van stress, depressie en/of slaapproblemen dan kan een wandeling een aangename uitkomt hebben op je gemoedstoestand en de kwaliteit van je slaap.

Mensen die hun hele leven fysiek en mentaal actief zijn en blijven, hebben aanzienlijk minder kans op alzheimer. Dit kan oplopen tot wel 50 procent. Zelfs als je al dementerend bent is wandelen interessant, uit onderzoek blijkt namelijk dat het de achteruitgang van het geheugen kan vertragen.


Mocht je na het lezen van al deze voordelen het wandelen actiever willen gaan oppakken, bouw het dan rustig op om ongewenste klachten te voorkomen.

Vond je dit bericht leuk? Klik dan op het hartje!

20