Voeding

Zijn walnoten gezond?

Gezonde eigenschappen hebben walnoten zeker! Daar valt niet over te discussiëren, maar wat zit er dan in een walnoot en welk effect heeft het op je lichaam?

Noten staan erom bekend dat ze gezonde vetten bevatten maar dat is zeker niet het enige. Zo bevatten walnoten veel vezels en kunnen ze zelfs bijdragen aan een betere nachtrust.

In een walnoot zit onder andere:
  • Omega-3 vetzuren
  • Vitamine E
  • Vezels
  • Melatonine
  • Eiwitten
Omega-3 vetzuren

Walnoten zitten boordevol omega-3 vetzuren en bevatten diverse andere onverzadigde vetzuren (zoals: linolzuur en arachidonzuur). Deze vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in je bloed waardoor de kans op een te hoge bloeddruk en/of hart- en vaatziekten verminderd.

Het lichaam kan deze essentiële vetzuren niet zelf aanmaken, het is dus belangrijk dat we deze binnenkrijgen via onze voeding. Met een handjevol noten per dag zit dat wel goed. Maar ook in veel andere producten zitten onverzadigde vetzuren. Vetten die bij kamertemperatuur vloeibaar en/of zacht zijn bevat veel onverzadigd vet, bijvoorbeeld olie of margarine. Producten als groente en vlees bevatten een stuk minder onverzadigde vetzuren.

Niets zo belangrijk als een goede nachtrust

Walnoten zijn van nature rijk aan melatonine, dit is een stofje dat ervoor zorgt dat je moe wordt. Een handje walnoten per dag kan er dus voor zorgen dat je niet uren ligt te malen voor dat je in slaap valt.

Passen noten bij een dieet en/of een gezonde levensstijl?

Er zijn genoeg mensen die noten links laten liggen omdat ze weten dat deze veel vetten bevatten. Toch kunnen noten bijdragen aan een gezonde levensstijl zonder dat je hier dik van wordt. Omdat noten veel vezels, eiwitten en vetten bevatten ben je sneller verzadigd en blijft het verzadigde gevoel ook langer. Dit komt omdat deze voedingsstoffen langzaam worden verteerd door ons lichaam. De kans dat je naar een ongezond snack verlangt wordt hierdoor dus een stuk kleiner. Let er wel op dat je niet over eet, een handjevol noten per dag is voldoende. (dit komt overeen met ca. 9 walnoten).

Stoelgang

Walnoten bevatten veel vezels. Vezels dragen bij aan een goede spijsvertering en zijn hierdoor zeer geschikt om de stoelgang op gang te helpen. (Dit geldt trouwens voor bijna alle noten!)

Geen vlees maar noten?

Uit onderzoek blijkt dat we steeds minder vlees eten. Toch heeft ons lichaam voldoende eiwitten en vetten nodig om goed te kunnen functioneren, deze halen we normaliter voornamelijk uit vleesproducten.

Walnoten zijn ideaal voor mensen die geen of weinig dierlijke producten eten. Zo kom je toch nog aan de aanbevolen hoeveelheid eiwitten en vetten.

Niet te vergeten

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat walnoten een positief effect hebben op het concentratievermogen, informatieverwerking en het geheugen. Tevens zijn walnoten rijk aan antioxidanten die virussen en bacteriën in je lichaam neutraliseren.


Ten slotte: kies zo veel mogelijk voor de ongezouten noten, te veel zout verhoogt je bloeddruk waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.


Lekkere recepten met walnoten? Die vind je hier!


Vond je dit artikel leuk? Klik dan op het hartje!

11