Beweging

Hoe goed is fietsen nu eigenlijk?

In het vorige artikel hebben we het al even gehad over de positieve effecten van regelmatig wandelen. (Klik hier voor het vorige artikel). In dit artikel vertel ik je meer over een andere laagdrempelige manier om meer te bewegen, namelijk: fietsen!

Fietsen zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Het is één van de meest gebruikte vervoersmiddelen als het gaat om korte afstanden. Of je nu naar school, je werk of naar de supermarkt moet, de fiets is altijd een goed idee! Buiten dat het een makkelijke manier is om meer lichamelijke beweging te krijgen, zijn er ook bewezen positieve effecten op het lichaam.

In het kort:
  • Spieropbouw
  • Uithoudingsvermogen
  • Vetverbranding
  • Stress verminderend
  • Weerstand verhogend
  • Voorkomt ziektes
Spieropbouw en uithoudingsvermogen

Verrassend is het niet, maar door te fietsen bouw je zonder fysiek zware inspanning toch aan sterkere spieren. Tijdens het fietsen gebruik je meer spieren dan je denkt. Regelmatig fietsen verhoogt dan ook je uithoudingsvermogen waardoor je steeds minder moeite hoeft te doen en langer kunt fietsen zonder dat je het zelf misschien door hebt.

Vetverbranding

Er zijn veel mensen die worstelen met overgewicht of die aan de ‘stevige’ kant zijn. Elke dag een half uurtje fietsen kan dan een ideale uitkomst zijn om de vetverbranding goed op gang te krijgen. Door op een gemiddelde snelheid te fietsen is de vetverbranding optimaal. Overdreven hard fietsen heeft weinig zin, dan verbrand je namelijk meer koolhydraten in plaats van vet.

Maar hoeveel calorieën verbrand je nu werkelijk met een rondje fietsen?

Hoeveel calorieën je verbrand tijdens het fietsen is afhankelijk van de snelheid waarop je fietst en hoe zwaar je bent. Gemiddeld verbrand je met een half uurtje fietsen op een gematigd tempo al snel meer dan 160 calorieën. Ik zeg, mooi meegenomen als je elke dag met de fiets naar school of het werk gaat.

Stress verminderend

Fietsen werkt (ondanks dat je fysiek een lichte inspanning doet) erg ontspannend voor het brein. Je kunt even je hoofd ‘leeg’ maken, genieten van de omgeving en tot rust komen. Om daarna met een frisse blik de dag voort te zetten of rustig af te sluiten. Tijdens het fietsen maakt je diverse stofjes aan. Bijvoorbeeld endorfine en serotonine, deze stoffen zorgen voor een geluksgevoel. Ook wordt de aanmaak van cortisol (stresshormoon) vermindert.

Last van slaapproblemen?

Uit onderzoek is gebleken dat elke dag een stuk fietsen je slaap verbetert. Alleen een half uurtje fietsen helpt al bij het in slaap vallen en zorgt er zelfs voor dat je makkelijker door kunt slapen. Omdat je meer in het daglicht bent, verbetert ook je natuurlijke slaapritme. Je lichaam wordt sneller moe zodra het donkerder wordt. Wat als positief gevolg heeft dat je beter in slaap komt en rustiger slaapt.

Verbetert je weerstand en voorkomt ziektes

We weten allemaal dat bewegen belangrijk is. Wie veel beweegt heeft over het algemeen een betere weerstand en is minder vatbaar voor virussen, hart- en vaatziekten en/of darmklachten. Veel bewegen is ook cholesterol verlagend. Een groot voordeel van fietsen is dat je gewrichten zo min mogelijk worden belast omdat je gelijkmatige bewegingen maakt.

Weetjes over fietsen:
  • In 1790 werd er al geëxperimenteerd met het maken van een fiets.
  • In 1868 werd de eerste fiets met een kettingaandrijving gemaakt.
  • In Nederland ligt meer dan 37.000 kilometer aan fietspaden.


Tot slot: Drink na en/of tijdens het fietsen voldoende! (Klik hier voor meer informatie over voldoende drinken)

Vond je dit artikel interessant? Klik dan op het hartje!

7