Beweging,  Tips,  Voeding

Verbeter je weerstand met deze 7 tips!

Ons immuunsysteem, ook wel onze weerstand genoemd, zorgt ervoor dat we niet ziek worden door onder andere bacteriën, virussen en schimmels. Koud weer en een lage luchtvochtigheid heeft als gevolg dat we in de winter te maken krijgen met verkoudheid en de griep. Hier ben je een stuk vatbaarder voor als je weerstand laag is. In dit artikel geef ik 7 tips om ervoor te zorgen dat jij jouw weerstand deze winter op peil houdt!

De aandachtspunten:
  • Voeding
  • Vitaminen en mineralen
  • Beweging
  • Hygiëne
  • Drinken
  • Stress
  • Nachtrust
Voeding

Gezond en gevarieerd eten is essentieel voor je immuunsysteem. Minder suiker/zout en meer groente/fruit! Deze zorgen ervoor dat je belangrijke vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Een paar voorbeelden van gezonde groente en fruitsoorten die bijdragen aan een goede weerstand:
  • Broccoli en spruitjes: bevatten o.a. vitamine C en ijzer.
  • Spinazie: bevat vooral veel ijzer. Maar ook een mooie hoeveelheid aan vitamine C, A en B6. (lekker recept met spinazie? Klik hier)
  • Boerenkool: bevat o.a. vitamine A, C, B6 en koper. Leuk weetje: boerenkool bevat de meeste voedingsstoffen van alle koolsoorten.
  • Kiwi, bessen en sinaasappel: Rijk aan vitamine C

Het algemene advies van het voedingscentrum is twee stuks fruit en minimaal 250 gram groente per dag. Wat voor fruit of groente dit is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Lekker variëren dus!

Vitaminen en mineralen

In Nederland eet meer dan de helft van de mensen dagelijks niet voldoende groente en fruit. Je kunt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen aanvullen met een verschillende voedingssupplementen. Het makkelijkste is een multivitamine maar ook losse vitamine C tabletten zijn een goede aanvulling. Maar meer groente en fruit eten is uiteraard het allerbeste!

Beweging

Lichamelijke beweging is natuurlijk voor heel veel dingen goed, zo ook voor je weerstand. Beweging zorgt ervoor dat je lichaam beter in staat is om afvalstoffen af te voeren en te ontspannen. Als je dan toch gaat bewegen probeer dan ook eens buiten aan de slag te gaan. Het lichaam maakt door zonlicht vitamine D aan wat ook een positief effect heeft op het immuunsysteem.

Hygiëne

Door regelmatig je handen te wassen spoel je ongewenste bacteriën en ziektekiemen weg. Ongemerkt kom je met heel veel dingen in aanraking waar tientallen of zelfs honderden andere mensen aan zitten. Denk aan de pinautomaten in de winkels of het knopje van de lift op kantoor of in een flatgebouw. Ook wordt vaak vergeten om onze telefoons, tablets of deurklinken schoon te maken. Gek eigenlijk als je weet waar die telefoons allemaal komen.

Drinken

Ook het drinken van water (ca. 1,5 tot 2 liter) helpt je lichaam met het afvoeren van allerlei afvalstoffen. (Klik hier voor meer informatie)

Stress

Stress heeft in geen enkel opzicht een positief effect op je lichaam dus ook niet voor je weerstand. Probeer stress daarom zo veel mogelijk te vermijden. Heb je nou veel last van stress? Kom dan lekker in beweging of probeer wat ademhalingsoefeningen te doen. Even een stuk wandelen of fietsen kan al een hele verademing zijn.

Nachtrust

Een goede nachtrust is heel belangrijk, tijdens het slapen laad je lichaam op om de volgende dag weer fris en fruitig op te staan. Wanneer je te weinig slaapt, lijdt je lichaam hieronder. Weinig energie, slecht humeur en zeker ook een lagere weerstand en daardoor vatbaarder voor ziektes.

Dat waren ze alweer 7 makkelijk toepasbare tips om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de koude wintermaanden. Zorg goed voor jezelf!


Heb jij wat aan deze tips gehad? Laat het me weten door op het hartje te klikken!

4